BossMan2024

Koeajossa legendaarinen työjuhta – Toyota Hilux Double Cab

Toyota Hilux on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä Suomen ja koko Euroopan suosituimmista pick-up-malleista. Halusimme selvittää, mistä tämä suosio johtuu, ja otimme koeajoon Lohjan Autokeskuksesta Toyota Hilux Double Cab 2.4D 150 4WD Premium automaatin. Perushinta tälle kaksipaikkaiselle mallille on hieman yli 48 000 euroa, mutta koeajossa ollut erikoisversio, Premium 50, oli tehty Hiluxin 50-vuotisen historian kunniaksi ja sen hinta asettui noin 52 000 euroon. Vaikka koeajoautosta puuttui navigaattori, jonka voi lisätä pakettiin muutamalla satasella, sen muu varustelu oli kattava ja ajokokemus vakuuttava.

Jo ensimmäisestä ajokilometristä lähtien kävi selväksi, että Hilux on todella hiljainen ja tasainen ajettava. Maantie- ja moottoritieajossa, vakionopeudensäätimen ollessa päällä, moottoria tuskin edes kuulee. Kaupunkiajossa tunnelma on yhtä rauhallinen. Jos kuitenkin suosit manuaalista kaasunkäyttöä, automaattivaihteisto saattaa toisinaan miettiä hetken, mikä vaihde on paras valinta. Vaikka vaihde vaihtuu lopulta sulavasti, moottorin kierrokset saattavat yllättää hetkellisesti. Tyhjänä ajettaessa Hiluxin jousitus saattaa tuntua hieman jäykältä, mutta tämä on luonnollista, sillä auto on suunniteltu kantamaan kuormaa. Vankka runko, pieni kääntösäde ja erinomainen vääntöjäykkyys tekevät siitä todella lujan ja luotettavan työkalun.

Suorituskyky ja varustelu vastaavat vaatimuksiin

Hilux Double Cabin 3 200 kilon vetokyky riittää useimpiin tarpeisiin, ja avolavalla voi kuljettaa jopa tuhat kiloa tavaraa. Lisäksi lavaa voi suojata erilaisilla lisävarusteilla jo tilausvaiheessa. Auton 150 hevosvoiman moottori on riittävä perustarpeisiin, ja auto on omiaan niin metsäpoluilla kuin peltojen pientareilla. Polttoaineen kulutus on ilmoitettu olevan 7,2 l/100 km ja CO2-päästöt 189 g/km, mutta koeajossa kulutus vaihteli ajotyylin mukaan. Vakionopeudensäätimellä ajaminen mahdollisti ilmoitettuun lukemaan pääsemisen, mutta oma kaasujalka saattoi nostaa kulutusta.

Koeajoauton varustelu oli kattava. Mukana olivat muun muassa kaksiväriset 18 tuuman kevytmetallivanteet, LED-ajovalot, avaimeton Smart Entry & Start -järjestelmä, automaatti-ilmastointi, ja kromatut yksityiskohdat keskikonsolissa. Tämän lisäksi autosta löytyivät nykyaikaiset turvallisuusominaisuudet, kuten kaistavahti, törmäysvaroitin (pre-collision järjestelmä) ja liikennemerkkien tunnistus. Kaistavahdin äänimerkki oli hieman hiljainen, mutta visuaalinen varoitus näytöllä oli selkeä. Alamäkihidastin ja ylämäkiavustin helpottavat raskaiden kuormien kuljettamista, ja neliveto takaa pidon, kun sitä tarvitaan. Hiluxia voi varustella monipuolisesti omien tarpeiden mukaan.

Hilux on luotu työhön, ei ohituskilpailuihin

Entinen rallikuljettaja Markku Alén totesi Hiluxin olevan erittäin hyvä, vaikka moottoriteiden ohittelijaksi siitä ei olekaan. Oma testimme sisälsi monipuolista ajoa kaupungista moottoritielle ja hiekkateiltä pelloille, ja Hilux suoriutui kaikista haasteista moitteettomasti. Se on selvästi suunniteltu kovaan työhön ja vaativiin olosuhteisiin, ja sen monipuoliset ominaisuudet tekevät siitä luotettavan kumppanin. Takaosan penkkien puuttuessa tilaa on runsaasti erilaisille tarvikkeille, ja lisäksi tavaraa mahtuu avolavalle. Toyota Hilux on varmasti luokkansa ja käyttötarkoituksensa mukainen auto, joka täyttää työauton vaatimukset erinomaisesti.

Yhteenveto

Toyota Hilux on kestävä ja luotettava työjuhta, joka tarjoaa hyvän ajokokemuksen ja kattavan varustelun. Vaikka se ei ehkä ole markkinoiden ketterin tai nopein, sen rakenteellinen lujuus ja monipuoliset käyttömahdollisuudet tekevät siitä erinomaisen valinnan kaikille, jotka tarvitsevat autoa raskaampaan käyttöön. Tässä autossa on kaikki tarvittava, ja sitä voi suositella varauksetta työautoksi.